مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: حدود ۲۴۵ بیمارستان تا پایان مرداد اعتباربخشی می‌شوند.

۶۰ درصد بیمارستان‌ها درجه یک هستند/ ۲۴۵ بیمارستان تا پایان مرداد اعتباربخشی می‌شوند

هاشم دریاباری با بیان اینکه ششمین دوره اعتباربخشی بیمارستانی از روز شنبه، ۲۶ خرداد آغاز شده است، اظهار کرد: حدود یک‌هزار بیمارستان طی ششمین دوره اعتباربخشی به صورت کامل ارزیابی شده و اعتباربخشی می‌شوند. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، حدود ۲۴۵ بیمارستان در مرحله نخست ششمین دوره اعتباربخشی ارزیابی می‌شوند. به عبارت دیگر، اعتباربخشی حدود یک‌چهارم بیمارستان‌ها تا پایان مرداد انجام می‌شود. 

ماموریت ۳۵۰ ارزیاب کشوری برای اعتباربخشی بیمارستان‌ها

وی درباره روند اعتباربخشی بیمارستان‌ها اظهار کرد: ۳۵۰ ارزیاب کشوری، ماموریت انجام ششمین دوره اعتباربخشی را برعهده دارند. تیم‌های ارزیابی به بیمارستان‌های کشور می‌روند و یک پزشک و یک ارزیاب بالینی در هر تیم ارزیابی حاضر خواهند بود.

۵۰۵ سنجه برای ارزیابی حدود ۱۰۰۰ بیمارستان

مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه تیم‌های ارزیابی، سنجه‌های مورد نظر ششمین دوره اعتباربخشی را با مراجعه به بیمارستان‌ها ارزیابی می‌کنند، افزود: حدود ۵۰۵ سنجه برای ارزیابی بیمارستان‌ها در نظر گرفته‌ایم که این سنجه‌ها در سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند. «رهبری و مدیریت»، «تکریم حقوق بیمار» و «مراقبت‌های بالینی» به عنوان محورهای مدنظر ارزیابی بیمارستان‌ها برای ششمین دوره اعتباربخشی هستند.

دریاباری درباره فرایند اعتباربخشی بیمارستان‌ها با توجه به تعداد مراکز بیمارستانی کشور گفت: زمان اعتباربخشی بیمارستان‌ها به پایان اعتباربخشی مرحله پنجم وابسته است. اعتباربخشی ۲۴۵ بیمارستانی که در مرحله اول ششمین دوره اعتباربخشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، از خرداد تا مرداد سال جاری به پایان می‌رسد و به همین دلیل این مراکز را در اولویت قرار دادیم. مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت برمبنای زمان پایان اعتباربخشی بیمارستان‌ها، اعتباربخشی جدید را انجام می‌دهد.

اعتبار هر اعتباربخشی؛ حدود ۲ سال

وی با بیان اینکه اعتباربخشی بیمارستان‌ها به صورت دوره‌ای است، خاطرنشان کرد: هر اعتباربخشی حدود ۲ سال اعتبار دارد. بیمارستان‌ها برمبنای اعتباربخشی به ۵ دسته «درجه یک»، «درجه دو»، «درجه سه»، «درجه چهار» و «غیرقابل استاندارد» تقسم می‌شوند. پس از انجام اعتباربخشی، بیمارستان‌های درجه یک برای کسب رتبه «عالی» و «برتر» وارد رقابتی جدید می‌شوند.

مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بیمارستان‌های برتر پنجمین دوره اعتباربخشی از نظر «عالی» و «برتر» در اواخر سال گذشته مورد ارزیابی قرارگرفتند. ۳۰ بیمارستان از نظر درجه کیفی عالی یا برتر بودن مورد ارزیابی قرار گرفتند که ۸ بیمارستان به عنوان عالی و ۲۲ بیمارستان به عنوان برتر شناسایی شدند. بیمارستان‌های عالی و برتر برمبنای ملاک‌های خاص انتخاب می‌شوند؛ به نحوی که باید امتیازهای بالاتری داشته باشند. حدود ۳۰ تا ۴۰ بیمارستان در هر دوره اعتباربخشی به عنوان بیمارستان‌ها برتر یا عالی معرفی می‌شوند و بر این اساس، حدود ۳۰ بیمارستان نیز در دوره ششم به عنوان بیمارستان عالی و برتر انتخاب می‌شوند.

۶۰ درصد بیمارستان‌ها درجه یک هستند

دریاباری همچنین با بیان اینکه تعداد بیمارستان‌های «غیرقابل استاندارد» بسیاربسیار کم است، گفت: حدود ۶۰ درصد بیمارستان‌ها، درجه یک هستند. این احتمال وجود دارد که کمتر از ۱۰ بیمارستان در ششمین دوره اعتباربخشی جزو دسته «غیرقابل استاندارد» باشند. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.